آشنایی با نحوه سیم کشی اعلام حریق زتا

آشنایی با نحوه سیم کشی اعلام حریق زتا

نحوه سیم کشی اعلام حریق زتا

امروزه برندهای ایرانی زیادی در زمینه سیستم اعلام حریق به وجود آمده اند که در حال رقابت با یکدیگر می باشند. از این رو در این مقاله به بررسی یکی از معتبرترین این سیستم ها، مانند سیم کشی اعلام حریق زتا پرداخته ایم.

منظور از زون سیم کشی اعلام حریق زتا

در سیم کشی های اعلام حریق منظور از زون از نظر پنل اعلام حریق، یک مدار ورودی می باشد. به طور مثال در پنل 2 زون، 2 مدار ورودی وجود دارد. در این سیستم ها دتکتورها و شستی های متعارف با هم سری می شوند و ترکیب نهایی به ورودی یک پنل متصل خواهد شد. تعداد المان های موجود در یک زون حداکثر می تواند، 32 المان باشد.

اگر سازه یک پنل، از تعداد المان های کمتری استفاده کرده باشد، همان تعدادی که از سوی سازنده اعلام می شود، ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

اما از دیدگاه ساختمان و ناحیه ای که تحت محافظت قرار می گیرد، تمام بخش ها و نواحی یک ساختمان محافظت شده، یک زون محسوب می شود از این رو لازم است که به وسیله یک مدار مورد پایش قرار گیرد. به عنوان مثال، یک ساختمان 5 طبقه در واقع 5 زون بوده که باید به وسیله یک پنل زونه تجهیز گردد. از این رو، تعداد پنل ها در یک سیستم متعارف، مانند سیستم اعلام حریق زتا بر اساس تعداد ناحیه های تحت محافظت تعیین می شود.

پنل های سیستم اعلام حریق زتا

در پنل های هر سیستم متعارفی مانند سیم کشی اعلام حریق زتا ورودی و خروجی هایی وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  • ورودی مربوط به منبع تغذیه
  • بخش ورودی زون ها و یا همان پنل ها
  • مدار آژِیر و یا همان خروجی پنل
  • رله کمکی
  • رله آتش
  • رله فالت و یا همان رله خطا

تمامی پنل های موجود در سیم کشی اعلام حریق زتا، تمام ورودی های زون، خط های خروجی و ورودی منبع تغذیه را بر روی خود دارند ولی ممکن است از تمام و یا بخشی از خروجی های رله را برخوردار نباشند.

نحوه سیم بندی پایه دتکتور اعلام حریق زتا

به طور کلی دتکتورهای سیستم های اعلام حریق از از 2 پلاریته با عنوان های پلاریته مثبت و پلاریته منفی برخوردار می باشند. در بخش آغازین و یا پایانی هر مدار و یا زون می توان از دتکتورهای دودی، شاسی و حرارتی استفاده کرد.

نحوه سیم کشی اعلام حریق زتا به صورت موازی بوده و قرارگیری دتکتورها باید به گونه ای باشد که پشت سر هم قرار گیرند به گونه ای که هیچ انشعابی در مدار دیده نشود.

قبلا اشاره کردیم که تعداد المان های هر مدار حداکثر 32 عدد می تواند باشد، این در حالی است که در تعداد شاسی های هر زون و یا مدار محدودیتی وجود نخواهد داشت.

در سیستم های متعارف و سیستم های آدرس پذیر، سیم کشی شستی ها مشابه با یکدیگر انجام می شود. به طوری که در هر دوی آنها، 2 سیم به شستی وارد و 2 سیم از آن خارج می شود به طوری که رعایت کردن پلاریته های مثبت و منفی ضرورتی ندارد.

لازم به ذکر است که نحوه سربندی سیم های ورودی و خروجی بر روی ترمینال های داخل شستی باید با توجه به نقشه سیم کشی اعلام حریق زتا که از سوی شرکت زتا اعلام می شود، انجام گیرد.

برگرفته از سایت آتشبان

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

دسته بندی ها

آگهی های ویژه

بالا