ضرورت تصفیه آب داروسازی

ضرورت تصفیه آب داروسازی

اهمیت سیستم های آب تصفیه شده در صنعت داروسازی

سیستم های آب دارویی باید بیش از فراهم کردن دسترسی به آب انجام دهند – آنها باید دسترسی به آبی را تا حد امکان خالص فراهم کنند. به عبارت دیگر، قبل از شروع فرآیند تولید دارو، همه آلاینده ها، ناخالصی ها و سایر ذرات باید حذف شوند.

این امر سیستم های آب تصفیه شده را برای موفقیت مداوم مشاغل در صنعت داروسازی حیاتی می کند. بدون این سیستم ها، تولیدکنندگان دارو – و سایر نهادها در سراسر زنجیره تامین – برای ارائه داروها و محصولات با کیفیت مورد نیاز مشکل خواهند داشت.

آب تصفیه شده برای چه مواردی در صنعت داروسازی استفاده می شود؟

آب تصفیه شده کاربردها و کاربردهای بسیار متنوعی در صنعت داروسازی دارد و در تمام مراحل فرآیند تولید یافت می شود. به چند نمونه از نحوه استفاده از این آب در بخش نگاه کنید.

ترکیبات دارویی

آب ممکن است یک عنصر ضروری برای نوع خاصی از دارو باشد. از آنجایی که آب معمولی – و حتی آب آشامیدنی – مملو از آلاینده‌ها و ناخالصی‌های کمیاب است، به عنوان یک ماده دارویی مناسب نخواهد بود. در عوض، یک سیستم آب دارویی باید آب تصفیه شده را برای این کاربرد فراهم کند.

بازسازی

در داروسازی، بازسازی به سادگی به معنای افزودن یک حلال به دارو یا ماده‌ای است که به شکل پودر است. این دارو یا ماده تشکیل دهنده را حل می کند تا در یک محلول معلق شود. این محلول ممکن است به عنوان خود دارو یا به عنوان یک عنصر در فرمولاسیون و توسعه بیشتر استفاده شود.

اهمیت تصفیه آب در صنایع دارویی
اهمیت تصفیه آب در صنایع دارویی

سنتز

در شیمی و به ویژه در صنعت داروسازی، سنتز اساساً ترکیبی از دو ماده مجزا به منظور ایجاد چیزی کاملاً جدید است. در حالی که ممکن است همیشه نیازی به افزودن آب به عنوان یکی از مواد نباشد، این آب معمولاً باید در واکنش وجود داشته باشد. ناخالصی های موجود در آب می تواند مشکلات قابل توجهی در طول سنتز ایجاد کند و به همین دلیل است که یک سیستم آب دارویی باید تمام این ناخالصی ها را تا آنجا که ممکن است حذف کند.

تمیز کردن

تجهیزات دارویی قبل و بین استقرار باید تمیز شوند. در حالی که تمیز کردن از شر بسیاری از آلاینده‌های احتمالی در این فرآیند خلاص می‌شود، می‌تواند آلاینده‌های خاص خود را به شکل ناخالصی‌های کوچک اضافه کند – که بسیاری از آنها ممکن است برای چشم انسان قابل مشاهده نباشند. یک سیستم آب تصفیه شده منبع قابل اعتمادی از آب را در اختیار صنعت داروسازی قرار می دهد که از نظر شیمیایی “تمیز” است و برای شستشو و آماده سازی آماده است. برخی از مواد نیز ممکن است نیاز به تمیز کردن داشته باشند، و همان سطوح بالای مراقبت و توجه در این فرآیند نیز باید اعمال شود

تست و آنالیز

آزمایش و تجزیه و تحلیل در تمام مراحل فرآیند تولید دارو انجام می شود و برای به دست آوردن درک بهتر از اثربخشی یک دارو و همچنین هرگونه منع مصرف یا عوارض جانبی بسیار مهم است.

معرفی عناصر خارجی، مانند ناخالصی ها، می تواند تجزیه و تحلیل را به شدت تغییر دهد، بنابراین دسترسی به آب تصفیه شده برای تحلیلگران و تیم های توسعه حیاتی است.

انواع سیستم های آب تصفیه شده در صنعت داروسازی

در حالی که همه تأسیسات تولید و تجزیه و تحلیل دارو قطعاً به دسترسی به آب تصفیه شده نیاز دارند، روش‌های استخراج این آب ممکن است بسته به سطح تصفیه مورد نیاز بسیار متفاوت باشد.

به طور کلی، سه نوع سیستم آب تصفیه شده در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد – اسمز معکوس، تبادل یونی و تقطیر.

اسمز معکوس

فرآیند اسمز معکوس یک فرآیند طبیعی در شیمی و زیست‌شناسی است که زمانی اتفاق می‌افتد که یک املاح از یک غشای نیمه تراوا عبور می‌کند تا غلظت ذرات معلق را یکسان کند.

در یک فضای استاندارد، ذرات در یک مایع به طور طبیعی پخش می شوند تا به این برابری دست یابند، اما افزودن غشاء از این امر جلوگیری می کند. در عوض، املاح در سراسر غشاء حرکت می کند تا زمانی که غلظت کم و بیش یکسان شود.

اسمز معکوس اساساً برعکس این است. فشار خارجی برای غلبه بر فرآیند اسمز و هدایت املاح از طریق غشای نیمه تراوا اعمال می شود. این در تصفیه آب بسیار موثر است، زیرا ذرات معلق نمی توانند از غشاء عبور کنند و به زور از آب خارج می شوند.

تبادل یون

برخی از ناخالصی های موجود در آب به شکل یون هستند، مولکولی که الکترون های خود را از دست داده یا به دست آورده و به ترتیب بار مثبت یا منفی ایجاد می کند.

این یون ها بسیار کوچک هستند که نمی توانند به طور موثر فیلتر شوند و باید از طریق یک فرآیند شیمیایی حذف شوند. این فرآیند تبادل یونی است که زمانی اتفاق می‌افتد که یک رزین نامحلول با یون‌های خودش روی آب اعمال شود.

یون های موجود در رزین جایگزین یون های معلق در آب می شوند، اما این یون های رزین خودشان در آب معلق نمی شوند زیرا رزین نامحلول است. این فرآیند برای حذف این یون‌های سطح مولکولی مفید است، اما دیگر ناخالصی‌های موجود در آب را حذف نمی‌کند.

تقطیر

تقطیر یک نوع تصفیه بسیار قدیمی تر از تبادل یونی یا اسمز معکوس است و بر مفاهیم شیمیایی ساده تری متکی است. در طول تقطیر، آب ناخالص بیش از نقطه جوش گرم می شود. سپس آب گرم شده تغییر حالت می دهد و به شکل بخار تبخیر می شود.

ایده این است که آلاینده ها در طول مرحله تبخیر باقی می مانند و زمانی که آب سرد می شود و دوباره به شکل مایع متراکم می شود، در آب وجود نخواهد داشت.

در حالی که تقطیر برای بسیاری از کاربردها موثر است، ممکن است برای استفاده در صنعت داروسازی به اندازه کافی دقیق نباشد – حداقل نه به عنوان تنها شکل تصفیه.

یک رویکرد جامع می تواند نتایجی را که شرکت های داروسازی به آن نیاز دارند ارائه دهد.

هر فرآیند تصفیه به روش خود مفید است و یک دفاع موثر در برابر آلاینده ها و ناخالصی ها ارائه می دهد. با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، هر یک نیز محدود است. تقطیر یک روش نسبتاً غیر فنی برای از بین بردن ناخالصی ها است و در برخی سطوح به خوبی عمل می کند اما ذرات در مقیاس کوچکتر را حذف نمی کند.

اسمز معکوس این ذرات میکروسکوپی را حذف می کند، اما برای حذف مولکول های باردار به تبادل یونی نیاز است. برای یک مجموعه واقعا جامع از نتایج، تیم‌های دارویی ممکن است نیاز داشته باشند که این رشته‌های مختلف را هنگام برنامه‌ریزی استراتژی تصفیه خود ترکیب کنند.


همچنین بخوانید :

سختی گیر آب چاه

پکیج تصفیه فاضلاب صنایع داروسازی

نظر خود را به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

دسته بندی ها

آگهی های ویژه

بالا